Monday, April 26, 2010

cara-cara mengelak promoters

kalau kau mallrat cam aku and selalu jalan-jalan shopping complex mesti pernah experience promoters kat tepi tuh yang nak suruh kau beli or sign up for something.

usually derang nak bagi flier je but sometimes ada yang persistent gila, bukan aku nak kurang ajar ke apa tapi kekadang aku dah ada pun akan jadi panjang lebar sebab anytime ada respons walaupun respons aku "dah ada" mesti panjang cerita sampai kang benda aku dah ada pun derang nak signup lagi sekali. maybe kalau aku ada dua akaun internet aku leh guna yang satu lagi bila yang aku tengah guna penat? wahkuga.

aku dah devise beberapa cara untuk mengelak diaorang tanpa menghurt anyone's feelings:

1 cepat-cepat keluarkan handphone and buat macam tengah cakap. kalau buleh cipta conversation palsu and dalam conversation palsu tuh kau banyak cakap AA? AAAAA! sebab bila kau tengah mengAAA! dah tentu kau kena mendongak and mendongak lah antara method terbaik untuk effectively ignore dunia yang melingkungi gravity and ultimately diaorang.

2 kalau kau student cepat-cepat keluarkan apa-apa kertas dari file and counter offer apa diaorang offer. just cipta something cam oh yake? apa pula pendapat encik mengenai broadband lalala.

kalau kau nak buat lagi comedic, kau counter offer dengan benda yang sama diaorang offer cam dia cakap encik mau register ini celcom broadband?!?!?! mau?! engkau pun cam encik mau register ini celcom broadband?!?!?! mau?? wtf?

siapa kesah asal kau cakap sambil membelakang and gerak ke arah away dari derang dan ke jarak yang selamat sebab kalau kau perasan semua orang promosi nih ada limit sampai kat satu garisan imaginasi dia akan retreat balik ke 'home' dia. aku rasa derang ada cam boss diaorang on the line walkie talkie kecik kat telinga cam kalau jauh sangat takut management shopping complex marah so boss akan jerit operation promixity exceeded! mission recalled, return to base immediately, over!

3 jerit "manusia bogel!" and tunjuk belakang diaorang, pastuh lari and escape. ini agak kelakar, sebab kau sebut manusia! haha, kalau mamat yang bagi flier tuh laki and dia sempat fikir yang manusia boleh mean either male or female (or both), adakah dia telah make a decent decision untuk pandang kerana decision nya itu boleh menyebabkan dia tertengok konek (and worse, bulu jembut) (and worser, skrotum) laki lain.

aku pun tak tahu, kau kena perhati betul betul lah, kalau pempromosi tuh jenis yang senang didistract taktik nih boleh digunakan.

4 taktik nih cuma akan efektif kalau ada kipas atau angin berdekatan. biasa orang orang promote bende nih akan kasi kertas ke apa ke pasal apa dia nak jual kat korang. so korang stop, amik kertas tuh, tengok jap, buat muka muka ala interested kejap. pastuh dengan penuh timing and precision bila kipas dinding tuh elok-elok je menghala situ terus buat-buat terlepas kertas, terus kertas tuh terbang kau ikut kertas tuh amik. just make sure kipas tuh tak tiup ke arah meja pendaftaran teros sebab in this case aku dah tak leh tolong dah, readykan jelah credit card cecukup.

5 tap dance away to safety?

6 and finally my secret weapon, when all else can't be done, put on a huge smile, cakap "takpe" seribu kali and jalan away.

10 comments:

Dayana said...

no. 6 is the best way.

syamem said...

suka nombor 2! :)

slay said...

haha terbaek!! *thumbs up*
nak try nombor 1! :)

AZ said...

Aku mesti akan buat no.6 punya walau benci mana pun. Baik hati sangat. :)

Jiyuu said...

Classic! Aku dah practice the 'Manusia bogel!' tactic, complete with astonished expression. Akan test next time I get accosted.

Btw, interesting blog. May I link?

penyelamat dunia said...

wait what kau pernah buat camtuh? haha dayum sonnn.

well of course boleh. thanks.

NeemoNeemo™ said...

Buat2 sawan pun boleh gak.

klu sy biasa buat-buat foreigner.
"ta'pa, saya chuba fhaham basa malaya.'

penyelamat dunia said...

wah itu semua perlukan komitkmen banyak terhadap lakonan dan interaksi.

anisizatyA.J said...

number dua best gila. "mau broadband celcom?" "mau broadband celcom?" hahahahahaa

the artist and i said...

laki ku rambut kembang, jadi biasanya depa akan sibuk melihat rambut dia sampai terlupa nak promote.

jadi, kami bebas berjalan.